lördag 10 augusti 2019

Bjuröklubb

Bjuröklubb

Utsikt från fyrplatsen Bjuröklubb. Notera särskilt kepan med loggan ”Trafikmagasinet”.

Det finns en låt där en tjej sjunger om Bjuröklubb i texten. Hörde en programledare som presenterade låten som om hon hade varit på en klubb som hette Bjurö. Kul. Påminner om en annan programledare (Kindvall?) som när han skulle säga ”If I were a carpenter” sa ”carpainter”. Blir ju också rätt roligt.

Och – Finland syns inte från Bjuröklubb. Det är en svensk halvö i bakgrunden. Båtarna går långt ut, det är inte så vänligt vatten för djupgående båtar där just utanför. Det finns ganska många vrak i de farvattnen och tragiska historier om ihjälfrusna sjömän.

Men – ”Jag klarar alla släkta fyrar, på erotikens ocean”, som det står i visan. Undrar vem dom är släkt med?

5 kommentarer:

  1. Hihi, nog undrar man vad där Bjurö-klubben sysslar med? Och carpaintern?
    Ibland blir det väldigt roligt i media, utan att det är meningen. Till exempel när resten av Sverige ska uttala ortsnamn här uppifrån. Bland det skojsigaste jag hört var Korpi-lom-bolo, med stark betoning på bolo.

    SvaraRadera
  2. Jag var till Bjurö klubb för några år sedan. Fint värre och vilka vackra vyer. Såg i DN att du vann pris i en korsordstävlan. Vad vann du?

    SvaraRadera
  3. Annica: En av mina favoriter är Buurträsk, där u:na uttalas nästan i falsett och resten på rekordtid,

    Gunnel: Fick ingen DN idag, 6:e gången den här sommaren. Tur att mitt tålamod är stort.

    SvaraRadera
  4. Sädvaluspen blev Sädva-lu-supen i ett trafikmeddelande. Roknäs blev Rocknäs i ett annat trafikmeddelade.

    SvaraRadera
  5. En annan höjdare var när en reporter som skulle rapportera om en älg i höjd med Dalkarlså trodde att det rörde sig om Dalk-arslå. Trots tre försök fick han inte till det. Vi fick oss en kul stund vid nyheterna, gumman och jag.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...