torsdag 20 december 2018

Enduro

(Här ovanför ses t v den enda enduroförare jag känner. Som framgår av bilden har han blivit av med både hjälm och jacka, de har väl fastnat på någon kvist, men byxorna har han som tur är fått behålla. Motorcykeln har han tappat bort. T h syns hans fanclub).

 

Om Enduro


Tidigare har jag försökt förklara olika mänskliga kategoriers förhållningssätt gentemot sport och då särskilt hur bowlingspelare, amatörmaratonlöpare och orienterare fungerar och orsakerna därtill. Jag har då kunnat lägga fram oomkullrunkeliga bevis för barndomens betydelse för framtida aparta beteenden.

Det finns dock en grupp som inte låter sig förklaras på denna psykologiska bas. Det är enduroåkarna. De kombinerar kraftig nedsmutsning med halsbrytande framfart i eländig terräng på motordrivna tvåhjuliga fordon. I skog! Totalt livsfarligt!

Jag har tänkt mycket på problemet enduro men tyvärr inte lyckats lösa gåtan. Jag tror även här att den moderna forskningen måste försöka ta sitt ansvar.

Tills vidare vill jag dock att enduroåkarna ska veta att de har min sympati, jag är inte den som ger mig på de som verkar direkt svagsinta.

6 kommentarer:

  1. Nu är bloggaren lite glömsk. i Mörttjärn framförde han en röd DKW överallt i terrängen och även på väg. På den tiden hette det inte enduro utan buskörning i största allmänhet.
    DEt är lätt att glömma då man blir lite äldre !

    SvaraRadera
  2. Lennart: En minst sagt pinsam påminnelse. Får försöka vara androm till varnagel. Kan bara skylla på att jag inte var hjälmförsedd på den tiden.

    SvaraRadera
  3. Minns ingen DKV. Däremot en Volvo som framfördes något ovarsamt av bloggaren. En och annan björk blev avskalad om jag nu minns rätt. Det är ju förstås lätt att glömma när man blir äldre.

    SvaraRadera
  4. Här får man fan av facket, förlåt syskonen, så det står härliga till. Tur att man lider av en viss partiell glömska. Era kommentarer gav i a f min fru ett stort och elakt skrattanfall.

    SvaraRadera
  5. Tänkte lösa gåtan om anledningen till att vuxna män och kvinnor frivilligt kastar sig ut i en blötmyr med motorcykel för att gegga ner sig och köra fast, men:
    - Hä lönsch int förklar, för dem som int begrip.

    SvaraRadera
  6. Tack, Herminator för din såväl upplysande som förklarande kommentar. Jag får önska dig och de1 dina en God Jul och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...