torsdag 2 januari 2020

Eld i berget!

Julsånger

När man hör texten till ”Anders Perssons stuga står i ljusan låga” kan man lätt få för sig att låten handlar om försäkringsbedrägerier och/eller pyromani, men så är inte fallet. Så här ligger det till:

 
Anders Persson var spinnrockssvarvare på 1800-talet, men ägnade sig också att bränna alkohol. När en sats var färdig placerade han tända stearinljus i fönstren i stugan för att signalera detta ut över bygden, och bjuda in andra människor på partaj. Sångtexten handlar alltså inte om någon eldsvåda, som många tror. Stugan finns kvar än i dag, i Djurslöv utanför Staffanstorp.

2 kommentarer:

  1. Då förstår man varför sången går i gladaste dur. Hade hans stuga verkligen brunnit ner hade både text och ton varit dystrare.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Hade stugan brunnit ner hade det nog inte blivit någon visa.

    När vi bodde i Lycksele bryggde jag öl och rödvin enligt konstens alla regler. Jag minns inte om jag ställde ut några stearinljus i fönstren när satserna var klara, men jag fick i a f dricka upp alltihop själv. Hustrun vägrade. Hon ansåg, helt felaktigt, att Bolagets produkter var bättre.

    Här i Skellefteå finns tyvärr varken utrymme eller kranvattenkvalité för egen tillverkning. I Lycksele fanns inga som helst tillsatser i kranvattnet, det var äkta rent vatten. Det fanns en kloranläggning för vattenrening inbyggd i systemet där, men den användes aldrig.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...