Mina dagar i Posten
”Du är väl vän av Posten som jobbat där?” frågade en bekant häromdagen. Och det
är jag absolut. (Eller har åtminstone varit, nu är det ju bara sk-t med det
mesta i det företaget). Jag delade ut post ett par veckor sommaren 1968 i Umeå och
därefter gick min karriär i Posten snabbt efter två års utbildning i Stockholm
via upplysningskassan i Luleå och 1:e kontrollör (en sorts kassachef och
räknenisse) i Övertorneå till trafikledare för Postens Diligenstrafik i Kalix,
där jag stannade en minut och snabbt insåg att en vanlig lön inte räckte för en
man med mina behov av snabba bilar och dito ja, du vet... Vad göra?
Jo, på den tiden
var de statliga traktamentena inte att förakta så när mina chefer frågade
ställde jag gärna upp för alla upptänkliga vikariat överallt. Detta ledde till
att jag fick mina traktamenten på olika chefsbefattningar i Posten och Postens
Diligenstrafik. Jag vikarierade under 70-talet som varierande Postmästare,
Överkontrollör (administratör) och Trafikledare i Kiruna, Gällivare,
Övertorneå, Kalix, Luleå, Umeå, Lycksele och Sollefteå bara för att nu nämna
några orter. En trevlig period av mitt liv av vilken jag särskilt erinrar mig
kafferasterna.
Sedan träffade
jag Nahide och etablerade mig i Lycksele som trafikassistent på Postens Diligenstrafiks
huvudkontor som expert inom de romantiska ämnesområdena Svensk Trafik- och
Arbetstidslagstiftning. (Faktiskt rätt duktig – kommunikationsdepartementet hörde
av sig ibland och ville veta vad jag tyckte). Jag hade också hand om den relativt
blygsamma marknadsföringen, vilket t ex framgår av den fina modellbussen.
I slutet av
80-talet fick jag en ny chef, ett nytt vackert visitkort och delvis nya arbetsuppgifter.
Samtidigt insåg jag att nästan alla mina sköna, härliga, bohemiska och lata
kompisar från utbildningstiden försvunnit ur Posten – kvar från den tiden fanns
nästan bara de Slipsbärande Allvarliga som delade in sina liv i före och efter
Kadettbalen. Då var det dags att ta sin Mats ur Posten. Och se hur det gick –
Postens Diligenstrafik finns inte längre, och hur länge finns Posten? Men allt
detta kanske inte bara är mitt fel – eller min förtjänst.
Se där vad många
ord det blev bara för att jag fick en fråga om jag var vän av Posten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJ4bcsk8rskTrH6jlHX_9h6a4ef9Ji_pX1JN4e5-UxAEhqBpLN9oBFaxKwqBj8uHd3CAK4XhV7pyjRtNP95n47SAajSF8u7eBgonADqrQP2gBr8phoDJoqEuXPaVZfaA03jParuHZlU9sf/s320/aaamona.jpg)
-
Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...
-
(klickbar bild) Tandläkarskräck Visst är det lite bedrövligt att man ska vara så ängslig för att gå till tandläkaren? Jag menar –...
-
Postens bussar När jag jobbade på Postens Diligenstrafiks huvudkontor i Lycksele tillverkade jag, i samråd med en leksaksfabrik, den...
Det var faktiskt du som rekommenderade Posten när jag avgick som hemmafru. Mitt liv i verket har inte varit lika rikt och spännande som ditt men det var trivsamt. Nu är postkassörer ett minne blott och kanske någon gång i framtiden ställs vår posttillvaro ut på något museum för framtida människor att förundras över.
SvaraRaderaAtt vara "expert" inom ett område innebar att jag fick vara lärare för ambitiösa anställda som ville bli förmän o dyl. Jag trivdes med eleverna och de med mig. Att vara lärare för motiverade elever är nog ett av de bästa jobb man kan ha.
SvaraRadera